Het sneeuwt ook in Sri Lanka - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu Het sneeuwt ook in Sri Lanka - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu

Het sneeuwt ook in Sri Lanka

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Wilhelmien

18 Februari 2015 | Sri Lanka, Mirissa South

En het lijken behoorlijke sneeuwvlokken. Maar het blijken vlinders te zijn, zoveel witte vlinders dat het zéér plaatselijk lijkt te sneeuwen. We moeten het nodige enthousiasme kwijt over de maandag.

Maar eerst nog even de zondag, want dat was een hele fijne dag.
Om 06.00 uur vertrokken we in het donker naar de Horton Plains, 2000 meter hoogte, voor een wandeling van 9 km. Niet zoveel over te vertellen anders dan dat het een prachtige hoogvlakte was waar we wandelden met schitterende uitzichten.

Zondagmiddag naar Nanu Oya, het treinstation voor een rit per trein wat heet de mooiste treinreis ter wereld te zijn. Of dat zo is weet ik niet, daarbij niets afdoende aan het feit dat het een schitterende rit was waarbij de trein gedurende het gehele traject op grote hoogte bleef en je zeer verre uitzichten had, bijna continue en soms aan twee zijden tegelijk !!. Alleen maar thee plantages, dat oogt heel knus zoals rijstveldjes dat ook doen. Bepaald geen intercity, de snelheid zal niet meer geweest zijn dan 35 km per uur, veel stops. Een oude zware diesel loc. De spoorwegovergangen worden overal met de hand gesloten en men belt van de ene overgang naar de andere: “de trein komt eraan”. Het oogt allemaal nog heel authentiek en van vur den oorlog. Mensen lopen langs het spoor, honden slapen op de rails, de bekende hoorn van de trein hoor je om de haverklap. Erg mooi. We zaten eerste klas, ik vond dat eigenlijk jammer, had liever ook opzij aan de trein gehangen!!

Maandag naar Tissamaharama, breek er je tong niet over. In het uiterste zuid-oosten van het eiland.

Weer tijd voor een safari in Yala National Park. En wat voor een. Hij duurde 5,5 uur en we kwamen in het donker thuis. Wat gaan we zien? Met deze spanning begin je er aan. Het was een super safari.

Olifanten, nogal wat keren, de solitair levende stieren en de kleine kuddes met moeders, tantes en kleintjes. Badend in het water. De eerste stier stond op maar een meter of 10 afstand.
Waterbuffels, heel veel, afkoelend in het water.
Herten, ook heel veel, en de Sri Lankaanse versie van de eland. Wilde varkens.
De zwarte ooivaars, de gekleurde ooievaars (een ooievaar met een roze/roodachtige staart).
De kingfishers, de prachtige groen/blauwe/turqoise bijeneters, de neushoornvogel, de pelikanen en nog vele anderen vogels.
De vele pauwen (in geheel Sri Lanka barst het trouwens van de wilde pauwen)
En jawel hoor, het LUIPAARD, slapend op een dikke boomtak, wat een bofkonten zijn wij.
De leguanen, de roofvogels, de krokodillen.
En dan natuurlijk die massale hoeveelheid witte vlinders.
Niet te vergeten de schitterende uitzichtpunten, de ondergaande zon.
Tenslotte: de diverse soorten apen, grijs met een zwart gezicht, bruin met een rood gezicht en gewoon alles bruin.

Over bruin gesproken, zo begon de dinsdag (voor mij althans) want de kip van maandagavond was niet goed geland van binnen. Dinsdag van Tissamaharama naar Milissa, aan de zuidkust. Ik was dus de gehele dag zo maar unne halve.

En op woensdag is de bucketlist iets korter geworden.

Ik kan namelijk de blauwe vinvis (the blue whale) doorstrepen. Het grootste zoogdier ter wereld was in beeld tijdens de whale watching tour. Wilhelmien is geen fan van dit soort zeereizen dus die was al vroeg alleen aan de wandel op het strand. Een tour van 5 uur, met dolfijnen en uiteindelijk twee blue whales. Het is enorm indrukwekkend. Ik betaalde er slechts 20 Euro voor terwijl ik van andere gasten hoorde dat ze 80 dollar hadden betaald, had Dinesh voor me geregeld, ook indrukwekkend.

We zijn zojuist terug van een middag en avond strand, de fruitjuices, de cocktails en de vismaaltijd op een lekker vol, gezellig rommelig strand.

We gaan weer verder.

• 18 Februari 2015 - 16:41

Ger:

Wat een genot; het kunnen zien van zoveel verschillende dieren in Yala National Park! En dan vooral het luipaard ! Die zie je slechts zelden. Echte bofkonten zijn jullie en dat is je van harte gegund. Toch wel een goede keus: Dinesh als persoonlijk begeleider. Ik merk wel dat hij ook nu weer meer dan zijn uiterste best doet het zijn gasten naar de zin te maken.
    Veel plezier verder.

• 18 Februari 2015 - 16:51

A3:

Wow, fantastisch allemaal. Volgens mij is die ene ooievaar-achtige de Indische Nimmerzat. Proost.

:-)

Veel plezier.

A3

• 18 Februari 2015 - 16:58

Henken Ria:

Hallo,
    Geen carnaval geen bier en toch ziek.
    Wat zien jullie veel en Dinesh kent natuurlijk de mooiste plekken
    Geniet maar lekker verder.

Groeten Henk en Ria.

• 18 Februari 2015 - 17:25

Willemien:

Wij zitten elke donderdag naar het programma De Mol te kijken. Dit jaar met meer aandacht dan andere jaren omdat de Mol zich dit keer in Sri Lanka afspeelt. Sri Lanka het land wat wij samen met Dinesh ontdekten.
    Jullie hebben al prachtige dingen gezien en wellicht volgen er nog meerdere.

• 20 Februari 2015 - 13:45

Zoon Rob:

Inmiddels is het geen geluk meer te noemen dat jullie altijd op de juiste tijd op de juiste plek zijn om de zeer zeldzame dieren te zien. Misschien dat ik mijn mening over jouw grondige voorbereiding voor jullie reizen toch maar moet bijstellen pa!