Sodeju - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu Sodeju - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu

Sodeju

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Wilhelmien

14 Februari 2015 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

We hebben het fantastisch. Heerlijk om in volle vrijheid rond te touren met iemand die “de weg weet”, pure luxe. Wist je dat Dinesh perfect Grieks spreekt? Heeft 10 jaar als kok op luxe jachten gewerkt in Griekenland. Het bewijs is geleverd want in ons guesthouse verbleef een Griekse fietser. Het Guesthouse voor 2 nachten bij een gezin met 3 kinderen, wat een aardige mensen.

Op donderdag was Dambulla de eerste stop, de Cave Temples en de Golden Temple. Unesco werelderfgoed. Een pelgrimsoord van 22 eeuwen oud, hallo, ben je er nog? 2200 jaren oude Boeddha en andere beelden, in de buurgrot zijn ze 1500 jaar jonger en de oudste zijn zelfs nog in een perfecte staat. Dit is echt van wereldklasse, in totaal 157 beelden, de muurschilderingen,de plafonds alsof het eind vorig jaar is opgeknapt. Weinig nog zo’n indrukwekkend plek gezien.

Kandy was onze overnachtingsplaats en zo’n beetje het hart van het land, iedere toerist komt hier. Ons Queens Hotel is recht tegenover de Tooth Relic Temple. De Tooth Relic, “het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets” zong Wim Sonneveld, maar voor de Sri Lankanen is het ontzettend belangrijk, een relikwie, een heuse tand van Boeddha. Tussen 18.00 en 19.00 uur een ceremonie waarbij je uiteindelijk een pronkstuk ziet waarin de tand bewaard wordt. Misschien klinkt het niet spannend maar als je de devotie van de lokale mensen ziet voor een tand van 2500 jaar oud, een belevenis.

’s Avonds met de tuk-tuk erop uit, erg geinig taxivervoer hoor, heerlijk in de zwoele avond in een druk stadje.

Op vrijdag de 13e onder schijtende vleermuizen doorlopen is niet slim, maar het ging toch goed. We hebben het over ons bezoek aan de Botanische Tuinen in Kandy. Zeer groot en érrrrug mooi. Het meest bijzonder waren de misschien wel tienduizend vleermuizen, vliegende honden. Onwaarschijnlijk veel en vliegend is de spanwijdte iets tussen een halve en een hele meter !! Wilhelmien censureert al mijn teksten dus het is nergens overdreven, want dat moet ik het meteen corrigeren (en dat is dan weer overdreven)!

Nooit de bedoeling om op te scheppen dus heb ik het maar eens fylosofisch bekeken: het is niet uniek want iedereen maakt het namelijk ooit mee: je meest dure hotelovernachting ooit. Laten wij die nou in Sri Lanka hebben: Madulkelle Tea and Eco Lodge, Wilhelmien zag het eerder in Nederland op tv, gelijk geboekt toen. Je kunt er niet komen met de auto, alleen met een lompe truck die je 3 km voor aankomst oppikt. Zeer afgelegen en hoog in de bergen. Midden tussen de theeplantages, een magnifiek uitzicht. Met veel egards ontvangen en misschien stelt het je teleur maar je slaapt in een TENT !!, maar dan wel zo’n safaritent midden tussen de theestruiken. Vogelgeluiden, rust, alleen en niemand om je heen, echt suuuper. Denk maar niet dat je naar de receptie moet, nee je wordt gelijk het terras op geleid en werkelijk alles wordt je aangedragen (zelfs de rekening) en voor je gedaan. Sodeju wat lekker.

Vandaag op zaterdag na een late check out (en na heerlijk zonnebaden aan een waanzinnig zwembad om 08.00 uur) terug in de bewoonde wereld, vandaag naar Nuwara Eliya, tussen het groene gebergte. Onderweg alleen maar thee plantages en bezoek aan een thee fabriek. Nuwara Eliya, op 1900 meter hoogte, fris hoor die 20 graden. Terrasje gepikt, tuk-tuk ritje, vakantie, zonnig en heet.

Af en toe de Hindu koeien op de weg midden in het dorp (niet zo heilig als in India hoor), apen die je eten stelen op het terras, inhalen waar het toch echt niet kan, niet meer dan 25 km per uur afleggen en opnieuw de erg gemeende vriendelijkheid, zeer bijzonder. Sri Lanka.