Sri Lanka op veel manieren - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu Sri Lanka op veel manieren - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu

Sri Lanka op veel manieren

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Wilhelmien

11 Februari 2015 | Sri Lanka, Giritale

Het weer op maandag was niet alles. Een regelmatige regenbui, zelfs plensen midden op het meer onder een armetierig pluutje. Temperatuur is hoog, koud is het nooit.

Op maandag onderweg naar Sigiriya. Onderweg een village tour: ritje tuk-tuk, daarna met de ossekar naar een meer en met de “katamaran”-kano gevaren worden naar een gehucht op de oever met hutten, zeer eenvoudige onderkomens, lemen muren, dak van kokospalmen, een mengsel van koeienstront en leem als vloer. De bewoners slapen in boomhutten omdat olifanten ’s nachts een gevaar kunnen zijn en alles vernielen. We dronken thee uit een halve kokosnoot en aten een heerlijk maal met onze vingers uit een lotusblad. Mooie vogels en hun geluiden, we zagen ook een levensgrote varaan, als ik 3 meter lang zeg zal ik wel overdrijven, vooruit 2 meter (foto!!).

Nat worden op het meer in de kano, dus dan is een aansluitende massage fantastisch. Na een uur masseren nog een stoombad met allerlei kruiden op de vloer. Het rook naar een pan groentesoep, maar we waren eigenlijk zelf de groenten.

Na een nacht met veel regen op de zonnige dinsdagochtend de Lion Rock beklommen, 360 meter hoog, 1200 en zoveel treden, langs een loodrechte wand. Stel je voor: een kegel-achtige vulkaan met in de kraterbuis een prop gestold magma en dan de hele vulkaan geërodeerd, alleen de prop magma blijft over, dat is nu de Lion Rock, 1500 jaar geleden is er bovenop een fort gebouwd door weer zo’n Indiase koning. Het is gewoon niet voor te stellen hoe alle bouwmaterialen ooit boven zijn gekomen en hoeveel levens dat gekost zal hebben.

De vele haastige tuk-tuks, de mooie vlinders en bijzondere vogelgeluiden, de ontelbare brommers en fietsen met soms waanzinnige belading, het geclaxonneer, de rommelige Aziatische dorpjes en nogal wat jungle gebied en apen overal aanwezig. Een scheerbeurt bij de plaatselijke barbier en beiden in een sarong gekleed.
Sri Lanka.

Aan het einde van de dinsdag hadden we een heuse safaririt gepland in het junglegebied. Een chauffeur, wij met zijn tweeën en Dinesh, een ruige rit door veel modderpoelen. Op zoek naar olifanten en we hebben er wat gevonden, wel moeilijk te ontdekken in de dichte begroeing. Olifanten steken ook regelmatig de weg over, een gevaar voor het verkeer. Op de terugweg langs de weg ook zomaar 2 wilde olifanten.

Het is nu woensdagmiddag, deze ochtend hebben we gefietst in Polonnaruwa, in de opgegraven ancient city. Enorm groot en restanten uit lang vervlogen tijden, erg mooi. Deze middag hebben we vrij. Wat zeg ik: we hebben 2,5 week vrij.

Tot weer eens.

• 11 Februari 2015 - 11:41

Hans:

Tja, je moet er niet aan denken dat z'n vulkaan je in een keer van de wereld kan blazen.
    En dan die stijle wand, huiveringwekkend. Je kunt er over dromen. Fijne vakantie verder!!

• 11 Februari 2015 - 11:45

Willemien:

Het is wel een steile klim maar het uitzicht bovenop is adembenemend mooi.
    Mooie sarongs.