Uit een ander oord - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu Uit een ander oord - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Jan en Wilhelmien Brand - WaarBenJij.nu

Uit een ander oord

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Wilhelmien

06 Februari 2015 | Sri Lanka, Anuradhapura

Stel je heet Delta Airlines en je verzorgt voor Jan en Wilhelmien de reis naar, vooraleerst, Mumbai, India. Over de Ukraine vliegen is geen optie natuurlijk. Gaan we toch wat zuidelijker! We vliegen gewoon naar Egypte, halverwege Egypte slaan we dan links af over Saoedie Arabie en komen dan weer op de route naar Mumbai uit. Ik was ongerust, we gaan de verkeerde kant op!! Maar toen dacht ik er plotseling aan dat je als Amerikaanse vliegmaatschappij natuurlijk niet over Iran en Irak wilt vliegen. Dus als Ukraine en Iran/Irak afvallen moet je gewoon een flink eind via Noord Afrika omvliegen. Bizar maar waar. Ze moeten zien dat ze daar geen ruzie maken, want dan wordt het lastig.

Een reuzen airport daar in Mumbai, midden in de nacht overstappen, het was er druk, niet te geloven. We kregen een soort VIP behandeling, want we werden omgeroepen, begeleid door een Delta medewerker, maar uiteindelijk wachten in een wanordelijke transferruimte was niet je van het. Enfin: op de minuut af op tijd arriveerden we om half 6 in de ochtend in Colombo. Het was nog donker.

Voor Sri Lanka heb je een visum nodig, we hadden dat goed voorbereid. De grap is dat ze er op Schiphol en Mumbai tot vervelens toe op gecontroleerd hebben, in Sri Lanka werd er vreemd genoeg niet naar gekeken!

Aankomend in de arrivals hal stonden er wel 50 gidsen te wachten met jouw of eigenlijk een anders naam. Dinesh had geen bordje, maar zijn big smile was heel herkenbaar van de eerdere Facebook verkenningen. De handen, de kussen, de omhelzing, tsjonge jonge, alsof je elkaar al lang kent. Maar nu na de eerste dag voelt het enorm goed, fijne vent man. Dinesh was trots op zijn nieuwe auto, een rode Toyota Hybrid, zo eentje die je niet hoort, je weet wel.

We zijn nu in Anuradhapura, zo’n 160 km van de luchthaven, naar het noorden. Om 10.00 uur waren we er al, de eerste indrukken van een land zijn natuurlijk altijd indrukwekkend, puur Azie dat Sri Lanka, hoe zou dat komen? Blij dat ik zelf niet hoef te rijden hoewel het me nu ook weer niet onmogelijk lijkt, India was erger.

Na aankomst hebben we een paar uurtjes gerust en om half 3 afgesproken met onze lokale steunpilaar voor het bezoek aan de “Ancient City” of Anuradhapura. Dinesh had Sunil ingehuurd, een lokale vriend. Die wist me wat te vertellen zeg. Vele immense stupa’s, vele ruine-achtige overblijfselen van wat eens een machtige stad geweest moet zijn. Indrukwekkend wat we zagen, indrukwekkend wat we hoorden. De geschiedenis zit hier vol met goed- en kwaadgezinde koningen uit het grote India. We zijn ze echt nu al weer vergeten, sorry Sunil, het ligt niet aan jou maar eerder aan de eerste alcoholische slokken.

Het was vandaag 30 graden, niks geen gladheid. Het is goed te hebben, we zitten nu aan de Rice

• 06 Februari 2015 - 16:28

Geert:

Rice.... Rice wine zal het wel zijn!?

• 06 Februari 2015 - 19:13

Ger:

Een goed begin is spreekwoordelijk toch het halve werk!

• 06 Februari 2015 - 22:54

Marloes:

Op nog veel meer mooie ervaringen (hik ;-). Geniet ervan!

• 07 Februari 2015 - 13:41

Hennie:

Hey Jan en Wilhelmien,
    Een hele goede reis. Geniet ervan. Wij gaan weer genieten van jullie reisverslagen.
    Groetjes,
    Huub en Hennie